Walvis in zicht! Door je verrekijker kijk je uit over de witte wildernis terwijl een frisse zeewind door je haren waait. IJsschotsen drijven links en rechts aan je voorbij. Opeens sta je oog in oog met een van de grootste dieren op aarde. Wauw! En dit is nog maar het begin van je reis. Met een dikke jas aan, je muts op en je fotocamera paraat sta je op het voordek van het expeditieschip te turen naar wildlife. Deze wereld van ijs en sneeuw voelt met de eerste zonnestralen van de dag niet eens zo heel koud aan. Je bent op een van de meest ontoegankelijke en ongerepte plekken op aarde. Het voelt hier als het einde van de wereld. Moedige ontdekkingsreizigers zijn je voorgegaan en nu vaar jij het avontuur tegemoet.
Voor de echte natuurliefhebber is een keer mee gaan op een expeditiecruise naar het noordpoolgebied of Antarctica misschien wel de ultieme droom. Want nergens anders kom je zo dicht bij ijsberen als in het noordpoolgebied of juist bij de pinguïns op Antarctica. Je vaart met een kleinschalig expeditieschip door afgelegen gebieden die alleen per schip bereikbaar zijn. Elke reis is uniek want tijdens een expeditiecruise wordt er rekening gehouden met de weersomstandigheden. Tijdens de cruise stap je ook regelmatig aan boord van een zodiac om je aan land te brengen of nog dichter bij wildlife te komen. Uiteraard onder begeleiding van gepassioneerde en ervaren gidsen. Met een expeditiecruise heb je wel het avontuur maar tegelijk ook het comfort van een goed bed, lekker eten en indrukwekkende presentaties samen met gelijkgestemden. En dit allemaal met een zo’n klein mogelijke voetafdruk. Senja biedt meerdere expeditiecruises aan rondom Spitsbergen, Groenland en Antarctica.
Dat je op Spitsbergen vlakbij de noordpool bent voel je aan alles. IJzige fjorden, uitgestrekte gletsjers, witte spitse bergen en de oorverdovende stilte…hier kun je echt nog ontsnappen aan de bewoonde wereld. Immers leven op dit eiland meer ijsberen dan mensen. Vanwege het gevaar van deze ‘koning van de Arctic’ en de beperkte toegankelijkheid over land is een expeditiecruise ideaal om de natuurschoon van Spitsbergen te ontdekken.
Waar de Nederlander de fiets pakt, is in Groenland de boot het transportmiddel om van de een naar de andere plek te komen. Alhoewel de naam anders doet vermoeden is het grootste gedeelte van Groenland bedekt door ijs. Wegen zijn er dan ook nauwelijks te vinden en een expeditiecruise is dé manier om Groenland te ontdekken. Bovendien is het de perfecte bestemming om walvissen, muskusossen en vele soorten vogels te spotten.
Een once-in-a-lifetime ervaring, dat is een reis naar Antarctica. Een stel goede zeebenen heb je er wel voor nodig, immers bereik je dit koudste continent alleen per expeditiecruise. Maar na een paar dagen op zee is de beloning des te groter bij je eerste aanblik op Antarctica. Nergens anders ben je zo ver van de bewoonde wereld als hier. Dit is de thuisplek van de grootste pinguïnkolonie ter wereld maar ook van orka’s, walvissen en zeehonden.
De beste reistijd voor een expeditiecruise hangt af van je bestemming. Naar Antarctica reis je het beste in onze winter, tussen november en maart. In deze periode is het zomerseizoen op het zuidelijk halfrond. De zomertemperatuur varieert van -2 tot + 5 graden celcius. In de Rosszee kan het veel kouder worden, daar zakt de temperatuur in de zomer soms tot -20 graden.
Voor Spitsbergen en Groenland is onze lente en zomer de beste reisperiode. Het is dan lang licht en ideaal om dieren te spotten zoals walvissen en walrussen. Ook kun je in deze periode met een zodiac aan land gaan, en wandelen en kajakken langs de kust. In dit seizoen vinden ook de meeste cruises plaats. Veel vogels vertrekken al eind augustus dus voor vogelliefhebbers is de beste periode van mei tot september.
Dit is per reis verschillend. Dit varieert van een kleinschalig zeilschip waar 33 pasagiers mee kunnen tot 174 passagiers op het grootste expeditieschip. Daarnaast gaan er natuurlijk ook bemanningsleden, gidsen en een dokter mee. Per expeditiereis kun je zien van welk schip gebruik gemaakt wordt.
De munteenheid die op alle schepen wordt gebruikt is de euro, maar je kunt ook met Amerikaanse dollars betalen.
Er zijn faciliteiten aan boord om e-mails te versturen en te bellen via de satelliet. Afhankelijk van de locatie kun je ook je eigen mobiele telefoon gebruiken. Aan boord van alle schepen is gratis internet via Wi-Fi beschikbaar. Alle reizigers hebben toegang tot 1,5 GB dataverbruik per dag, dat elke 24 uur opnieuw wordt ingesteld. Reizigers die extra internetverbinding nodig hebben, kunnen vouchers aan boord kopen.
Alle expeditiereizigers zijn verplicht om een waterdichte jas en broek te dragen (de kleding moet volledig waterdicht zijn – waterbestendig of -afstotend is niet voldoende) wanneer ze in de Zodiacs zitten. Dit is om veiligheidsredenen vanwege het verhoogde risico op blootstelling aan ziektes als je nat wordt. In Noorse wateren is dit ook wettelijk verplicht – iemand die niet goed gekleed is, mag het schip niet verlaten.
Afgezien daarvan is ons advies om warme, winddichte kleding mee te nemen die je gemakkelijk in lagen kunt aan- of uittrekken. Meerdere lagen middelwarme kleding zorgen voor meer isolatie dan enkele zwaardere kledingstukken. Dit komt doordat warme lucht tussen de lagen wordt opgesloten en als extra isolatie werkt. Ga op zoek naar kleding van wol, zijde en nieuwe synthetische vezels, die allemaal de warmte beter vasthouden dan andere materialen.
Lagen geven je de flexibiliteit om je temperatuur te regelen. De belangrijkste laag is de waterdichte en winddichte buitenkant.
Tijdens een expeditiereis heb je je eigen hut met privé douche en toilet. Voor het ontbijt en de lunch is er een lopend buffet. Het diner wordt uitgeserveerd aan tafel. Ook is er een souvenirwinkeltje aan boord.
Een ijsversterkt schip is een schip gemaakt van staal. Deze schepen zijn gebouwd om door het ijs op Antarctica en de Noordpool te varen. Tegenwoordig zijn de meeste schepen die naar Antarctica en het noordpoolgebied varen, ijsversterkte schepen.
IJsbrekers zijn nodig als er een handelsroute is die ijsvrij moet worden gehouden, als er militaire redenen zijn om te patrouilleren in gebieden met zwaar zeeijs of als je moet werken in zware ijsomstandigheden, vooral in de winter. IJsbrekers zijn duur om te bouwen en brandstofintensief om te laten draaien (soms aangedreven door gasturbines of een nucleaire generator). Deze schepen, die gebouwd zijn voor hun functie, zijn oncomfortabel om mee te varen op open zee.
Op alle motorschepen is er een arts aan boord, evenals een basis ziekenboeg die is uitgerust om eerste hulp te bieden bij kleine verwondingen. Indien je speciale medicatie neemt of allergisch bent voor bepaalde medicatie, graag dit ruim op voorhand aangeven.
Let op: Er is geen arts of ziekenboeg op het zeilschip.
Engels wordt gesproken door al het personeel en de bemanning.
Aarzel niet om contact met ons op te nemen. De reisspecialisten van Senja staan voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Wil je een reis die compleet is aangepast naar jouw wensen en behoeften? We gaan graag voor je aan de slag!