Dagprogramma
In onderstaand dagprogramma krijg je een beeld van de route en activiteiten, waarbij dag 1 de dag van inscheping is. Wij adviseren echter om een dag eerder op Spitsbergen aan te komen.
De route kan wijzigen afhankelijk van de weersomstandigheden (zie ook ‘Belangrijke informatie mbt de route‘).
Uiteraard regelen wij de vlucht naar Spitsbergen voor je, eveneens de overnachting in Longyearbyen voorafgaand aan het inschepen.
Wil je meer weten over een expeditie cruise, hoe het er aan toe gaat aan boord en wat je van Spitbergen kunt verwachten. Neem gerust contact met ons op en wij kunnen je er alles over vertellen!
Dag 1Start je reis in Longyearbyen op Spitsbergen


Je expeditie start in Longyearbyen. Dit kleine Noorste stadje is niet alleen het beginpunt van je reis rondom Spitsbergen, maar is ook de moeite waard om te verkennen. Longyearbyen heeft 2.400 inwoners, afkomstig uit meer dan 50 landen. Het ‘centrum’ van de Svalbard-archipel trekt natuurliefhebbers aan die onderdeel willen zijn van de indrukwekkende wildernis van het arctisch gebied. Neem voor de inscheping de tijd om sfeer te proeven en kennis te maken met deze Arctische stad.
Ga shoppen in de diverse winkels en plof voor een versnapering neer bij een van de knusse restaurants en bars. Bezoek in Longyaerbyen daarnaast de Svalbard Kerk, het Svalbard Museum en het North Pole Expedition Museum. Wil je meteen de natuur in? Dan zijn er ook al meerdere excursies te boeken.
Dag 2 t/m 7 Naar het noorden van Spitsbergen


Deze reis neemt je mee naar het pakijs en de afgelegen kusten van het ruige noord-Spitsbergen. We zien onder andere:
Raudfjord
Aan de noordkust van Spitsbergen vind je dit indrukwekkende fjord vol gletsjers, en misschien zelfs ringel- en baardrobben. De kliffen en kustlijn herbergen zeevogelkolonies, weelderige begroeiing en de kans om ijsberen te spotten. We proberen aan land te gaan bij Alicehamna of Buchananhalvøya.
Monaco-gletsjer
Afhankelijk van het weer en het zee-ijs, kunnen we de Liefdefjord binnenvaren, landen bij Texas Bar en varen langs de 5 kilometer lange Monaco-gletsjer. Deze steile gletsjer is een favoriete plek voor duizenden stormvogels en een populair jachtgebied voor ijsberen. Als het ijs dit niet mogelijk maakt varen we langs de westkust van Spitsbergen.


Hinlopenstraat
We proberen de Hinlopenstraat binnen te varen, een plek waar baard- en ringelrobben en ijsberen zich vaak ophouden. Bij de ingang hebben we zelfs kans om blauwe walvissen te zien. We varen langs de ijsfloes van Lomfjord en bewonderen de vogelkliffen van Alkefjellet, waar duizenden guillemots nestelen. Aan de oostkant van de straat gaan we (indien mogelijk) aan land bij Nordaustlandet, waar rendieren, rozevoetganzen en walrussen te zien zijn. Als het ijs het niet toelaat nemen we een alternatieve route.
De Zeven Eilanden
Het noordelijkste punt van de reis is misschien wel de Zeven Eilanden, waar we 80° noorderbreedte kunnen bereiken, slechts 870 km van de Noordpool! Hier wonen ijsberen, dus we blijven een tijdje tussen het pakijs liggen voordat we weer westwaarts varen.


Langs de rand van de continentale plaat
Op de terugweg naar het westen houden we een oogje in het zeil voor ijsberen en Groenlandse walvissen. Zo’n 40 zeemijlen van Spitsbergen varen we langs de rand van het continentale plaat, waar vinvissen hun voedsel halen. Bij de monding van Kongsfjorden is de kans groot dat we dwergvinvissen spotten.
Forlandsundet, St. Johns Fjord of Alkhornet
Walrussen liggen soms op de stranden van Forlandsundet bij Sarstangen of Poolepynten. We kunnen ook de St. Johns Fjord invaren of verder naar het zuiden naar de monding van Isfjorden, met een landing bij Alkhornet. Hier nestelen zeevogels, speuren poolvossen naar eieren en kuikens, en grazen rendieren op de dunne begroeiing.
Dag 8 Terug in Longyearbyen en ontscheping


Helaas is er een einde gekomen aan je expeditie cruise rondom Spitsbergen. Je ontscheept in Longyearbyen. Mocht je langer willen blijven dan verzorgen wij graag je overnachtingen en eventuele excursies vanuit Longyearbyen.
De expeditie schepen
Voor afbeeldingen van de schepen zie onderstaande beelden per schip
Tip: Wil je liever mee op een kleinschalig zeilschip rondom Spitsbergen, kijk dan onder 'De Rembrandt'!
De Hondius
Hondius is het eerste geregistreerde Polar Class 6 schip ter wereld dat voldoet aan de nieuwste en strengste normen voor ijsversterkte cruiseschepen en is het meest flexibele, geavanceerde en innovatieve schip voor expedities in de poolgebieden. Het schip beschikt over 80 hutten en is 107,6 meter lang en 17,6 meter breed. Aan boord zijn er maar liefst 57 crew members, 13 gidsen en een dokter. Het is het grootste van de drie expeditieschepen door Senja aangeboden.
Het schip & openbare ruimtes
Hutten

- Hut
2-persoonshut Superior met 2 ramen Hondius

- Hut
2-persoonshut Junior Suite met 1 groot raam Hondius

- Hut
2-persoonshut Grand Suite met grote ramen en privé balkon Hondius

- Hut
3-persoonshut met 2 patrijspoorten Hondius

- Hut
4-persoonshut met 2 patrijspoorten Hondius

- Hut
2-persoonshut met 2 patrijspoorten Hondius

- Hut
2-persoonshut met raam Hondius

- Hut
2-persoonshut De Luxe met 2 ramen Hondius
De Ortelius
De Ortelius was oorspronkelijk de Marina Svetaeva en diende als speciaal schip voor de Russische Academie van Wetenschappen. Later werd het hernoemd en opnieuw geregistreerd, ter ere van de Nederlandse/Vlaamse cartograaf Abraham Ortelius (1527 – 1598), die in 1570 de eerste moderne wereldatlas publiceerde: Theatrum Orbis Terrarum, oftewel Theater van de Wereld. Het schip beschikt over 50 hutten, is 90,95 meter lang en 17,2 meter breed. Aan boord zijn er 44 crew members, 8 gidsen en 1 dokter.
Het schip & openbare ruimtes
Hutten

- Hut
2-persoonshut Superior met 2 à 3 ramen Ortelius

- Hut
2-persoonshut met 2 patrijspoorten Ortelius

- Hut
2-persoonshut met 2 ramen Ortelius

- Hut
3-persoonshut met 2 patrijspoorten Ortelius

- Hut
4-persoonshut met 2 patrijspoorten Ortelius

- Hut
2-persoonshut De Luxe met 3 ramen Ortelius
De Plancius
De Plancius” werd in 1976 gebouwd als oceanografisch onderzoeksvaartuig voor de Koninklijke Nederlandse Marine en droeg de naam “Hr. Ms. Tydeman”. Het schip bleef in dienst van de Nederlandse Marine tot juni 2004, waarna het werd aangekocht door Oceanwide Expeditions. In 2009 werd het volledig omgebouwd tot passagiersschip en voldoet het aan de meest recente SOLAS-regelgeving (Safety Of Life At Sea). Het schip beschikt over 50 hutten, is 89 meter lang en 14,5 meter breed. Aan boord zijn er 40 crew members, 8 gidsen en 1 dokter.
Het schip & openbare ruimtes
Hutten

- Hut
4-persoonshut met 1 patrijspoort Plancius

- Hut
3-persoonshut met 1 patrijspoort Plancius

- Hut
2-persoonshut met 1 patrijspoort Plancius

- Hut
2-persoonshut met raam Plancius

- Hut
2-persoonshut De Luxe met 2 ramen Plancius

- Hut
2-persoonshut Superior met 2 ramen Plancius
Praktische informatie
Seizoenen
Poolklimaat
Spitsbergen ligt boven de Poolcirkel (slechts 800km van de Noordpool) waardoor er een poolklimaat heerst. Spitsbergen is voor twee derde bedekt met gletsjers, ijs en sneeuw. In de wintermaanden is het zeer koud (met sneeuwstormen) maar in de zomermaanden (juni tot en met augustus) is het koel waarbij de temperatuur in juli en augustus rond de 10 graden wordt (overdag) en het met wat zon zelfs aangenaam kan voelen. Het regent niet veel op Spitsbergen, neerslag bestaat voornamelijk uit sneeuw.
Vervoer
Je vliegt doorgaans vanuit Oslo direct naar de luchthaven van Spitsbergen: Svalbard Longyear.
Wij adviseren een dag eerder op Spitsbergen aan te komen en te overnachten alvorens in te schepen.
Uiteraard regelen wij dit graag voor je.
Maaltijden
Alle maaltijden aan boord worden geserveerd in buffetvorm en zijn inbegrepen. Dit geldt tevens voor snacks, koffie, thee en water.
Extra activiteiten
Voor deze reis vinden er in 2025 op de Ortelius en de Plancius gratis fotografie workshops plaats, deze moeten wel van te voren gereserveerd worden. In 2026 is dit alleen van toepassing op de Ortelius.
Voor deze reis vinden er in 2025 voor rondreizen met de Hondius en Ortelius gratis sneeuwschoenwandelingen plaats (reserveren niet nodig).
Voor deze reis is het in 2025 mogelijk om op rondreizen met de Hondius optioneel een kajak tocht bij te boeken, deze moet van te voren gereserveerd worden en kost €430 p.p. (beperkte beschikbaarheid).
Belangrijke informatie mbt de route
Door weersomstandigheden kan de reis gewijzigd worden. De kans dat de reis volledig rondom Spitsbergen gemaakt kan worden is ca. 30% in juni en de eerste helft van juli, ca. 70% in de tweede helft van juli, ca. 90% in de eerste helft van augustus en ca. 95% in de tweede helft van augustus. Mochten er vanwege het pakijs geen volledige rondreis gemaakt kunnen worden dan zal het programma gevolgd worden van het noordoosten en zuidoosten van Spitsbergen.
Deze routebeschrijving is daarom een indicatie. Het programma kan variëren afhankelijk van de condities van het ijs en het weer. Landingen zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van locaties, vergunningen en milieuoverwegingen volgens AECO regelgeving. Officiële vaarschema’s en landingsplaatsen worden gepland in samenwerking met AECO vóór de start van het seizoen, maar de expeditieleider bepaalt uiteindelijk het definitieve vaarschema. Flexibiliteit is dus van belang voor het maken van een expeditie cruise!
Wat is inbegrepen?
Inbegrepen
- Reis aan boord van het aangegeven schip volgens de aangegeven route
- Alle maaltijden gedurende de reis aan boord van het schip, inclusief snacks, koffie, thee en water.
- Alle excursies en activiteiten aan land gedurende de reis per Zodiac.
- Programma van lezingen door bekende naturalisten en leiding door ervaren expeditie personeel.
- Gratis gebruik van rubberen laarzen en sneeuwschoenen.
- Transfers en bagagevervoer tussen de luchthaven, hotels en schip alleen voor passagiers die op geselecteerde vluchten naar en van Longyearbyen reizen.
- Alle overige servicebelastingen en havenrechten gedurende het programma.
- AECO-kosten en overheidsbelastingen.
- Uitgebreide reisinformatie (in het Engels)
- Reserveringskosten
- Bijdrage Future For Nature
Niet inbegrepen
- Vluchten voor de heen-en terugreis
- Voor- en na arrangementen (incl. hotel overnachting) op land
- Transfers naar/van het schip buiten Spitsbergen
- Paspoort- en visumkosten
- Overheidsbelasting voor aankomst en vertrek
- Maaltijden aan land
- Bagage-, annulerings- en reisverzekering
- Persoonlijke uitgaven voor drankjes en telecommunicatiekosten en andere diensten aan boord zoals was service van kleding
- De gebruikelijke fooi aan het einde van de reis voor stewards en ander personeel aan boord (richtlijnen worden verstrekt)
- Bijdrage Garantiefonds reizen (€5,- p.p. per boeking) en bijdrage Calamiteitenfonds (€2,50 per boeking)
- Reis- en annuleringsverzekering
Noord Spitsbergen: veelzijdig landschap, arctische zee en wildlife
Prijsindicatie
Prijs per persoon 2025 vanaf
Hondius
Reisdata 2025
9 juni t/m 16 juni
16 juni t/m 23 juni
23 juni t/m 30 juni
Reisdata 2026
13 juni t/m 20 juni
20 juni t/m 27 juni
Ortelius
Reisdata 2025
12 juni t/m 19 juni
19 juni t/m 26 juni
Reisdata 2026
5 juni t/m 12 juni
12 juni t/m 19 juni
Plancius
Reisdata 2025
3 juni t/m 10 juni
10 juni t/m 17 juni
24 juni t/m 1 juli
Reisdata 2026
21 juni t/m 28 juni