Dagprogramma
In onderstaand dagprogramma krijg je een beeld van de route en activiteiten, waarbij dag 1 de dag van inscheping is. Wij adviseren echter om een dag eerder op Spitsbergen aan te komen.
De route kan wijzigen afhankelijk van de weersomstandigheden (zie ook ‘Belangrijke informatie mbt de route‘).
Uiteraard regelen wij de vlucht naar Spitsbergen voor je, eveneens de overnachting in Longyearbyen voorafgaand aan het inschepen.
Wil je meer weten over een expeditie cruise, hoe het er aan toe gaat aan boord en wat je van Spitbergen kunt verwachten. Neem gerust contact met ons op en wij kunnen je er alles over vertellen!
Dag 1Start je reis in Longyearbyen op Spitsbergen


Je expeditie start in Longyearbyen. Dit kleine Noorste stadje is niet alleen het beginpunt van je reis rondom Spitsbergen, maar is ook de moeite waard om te verkennen. Longyearbyen heeft 2.400 inwoners, afkomstig uit meer dan 50 landen. Het ‘centrum’ van de Svalbard-archipel trekt natuurliefhebbers aan die onderdeel willen zijn van de indrukwekkende wildernis van het arctisch gebied. Neem voor de inscheping de tijd om sfeer te proeven en kennis te maken met deze Arctische stad.
Ga shoppen in de diverse winkels en plof voor een versnapering neer bij een van de knusse restaurants en bars. Bezoek in Longyaerbyen daarnaast de Svalbard Kerk, het Svalbard Museum en het North Pole Expedition Museum. Wil je meteen de natuur in? Dan zijn er ook al meerdere excursies te boeken.
Dag 2 t/m 9 Rondom Spitsbergen


Krossfjorden en Ny Ålesund
Tegen de ochtend zeil je langs de westkust en arriveer je mogelijk in Krossfjorden, waar je een prachtig uitzicht hebt op de gletsjerfronten. In de namiddag zeil je naar Ny Ålesund, de noordelijkste nederzetting ter wereld. Oorspronkelijk een mijnstad met de meest noordelijke spoorlijn ter wereld – waarvan je nog steeds de sporen kunt zien – is Ny Ålesund nu een onderzoekscentrum. Dichtbij de gemeenschap ligt een broedgebied voor brandganzen, rozenvoetzwanen en poolstern. En als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de poolonderzoek, kun je de ankerpaal bezoeken die door poolontdekkingsreizigers Amundsen en Nobile werd gebruikt in hun luchtvaartuigen, de Norge (1926) en Italia (1928).
De indrukwekkende Monaco-gletsjer
Afhankelijk van het weer kun je naar Liefdefjorden zeilen, landen bij Texas Bar en varen in de buurt van de 5 kilometer lange (3,1 mijl) gletsjerwand van de steile Monaco-gletsjer. De wateren voor de gletsjer zijn een favoriete voedplaats voor duizenden drieteenmeeuwen, en de basis van het ijs is een populair jachtterrein voor ijsberen. Een andere mogelijkheid is de monding van Wijdefjorden, met aan beide zijden een toendra-landschap en het gletsjerfront van Nordbreen. Als de ijsomstandigheden zeilen hier vroeg in het seizoen verhinderen, kan een alternatieve route langs de westkust van Spitsbergen worden genomen.


Stop bij de Zeven Eilanden
Het noordelijkste punt van je reis kan ten noorden van Nordaustlandet liggen, bij Chermsideøya en Phippsøya in de Zeven Eilanden. Hier bereik je 80° noorderbreedte, slechts 870 km (540 mijl) van de geografische Noordpool. IJsberen bevolken dit gebied, dus het schip kan enkele uren tussen het pakijs blijven liggen voordat het weer naar het westen draait. Wanneer de rand van dit zee-ijs tientallen mijlen ten noorden van de Zeven Eilanden ligt (meestal in augustus), kun je een tweede dag in dit gebied doorbrengen. Alternatief (meestal in juli) kun je koers zetten naar Sorgfjord, waar je de kans hebt om een kudde walrussen te vinden, niet ver van de graven van 17e-eeuwse walvisvaarders bij Eolusneset. Een natuurwandeling hier kan je dichtbij ptarmigan-families brengen. De andere kant van de fjord, bij Heclahamna, is ook een prachtig gebied voor een excursie.
Hoogtepunten van Hinlopen
Vandaag zeil je de Hinlopen Straat in, het thuis van baardrobben, ringrobben en ijsberen. Bij de ingang is er zelfs de mogelijkheid om blauwe vinvissen te spotten. Net als bij Liefdefjorden kun je een alternatieve route langs West-Spitsbergen nemen als ijs de toegang tot Hinlopen voorkomt. Na een cruise tussen de ijsschotsen van Lomfjord in de Zodiacs, kun je de vogelkliffen van Alkefjellet bewonderen met duizenden Brünnich’s guillemots. Aan de oostkant van de Hinlopen Strait kun je proberen aan land te gaan in Palanderbukta, waar je rendieren, rozenvoetzwanen en walrussen kunt zien. Alternatief kun je bij Torrelneset ook de poolwoestijn van Nordaustlandet bezoeken, naast de op twee na grootste ijskap ter wereld. Hier kun je walrussen tegenkomen tijdens een wandeling langs de kust over de opgestegen stranden van het gebied.


De vele schatten van Storfjorden
Het plan is om door Freemansundet te zeilen, de zeestraat tussen Barentsøya en Edgeøya, met een stop op Barentsøya bij Sundneset, met de kleine Würzburgerhytta en meren met watervogels. Later op de dag kunnen we landen bij de monding van de vallei Skjolddalen op West-Spitsbergen, vier kilometer van een kolonie ivoren meeuwen. Een landingsplaats bij Diskobukta op Edgeøya, in de buurt van een kloof met een grote kolonie kittiwakes, is ook een optie. Andere landingen, zoals bij Kvalhovden in de buurt van imposante gletsjerfronten, zijn ook mogelijk.
Land van de Spitse Bergen
Je begint de dag met een cruise door de zijfjorden van het Hornsund-gebied in het zuiden van Spitsbergen, met de spitse pieken in het zicht: Hornsundtind stijgt 1.431 meter (4.695 voet) en Bautaen is een perfect voorbeeld van waarom vroege Nederlandse ontdekkingsreizigers dit eiland Spitsbergen noemden, wat ‘spitse bergen’ betekent. Er zijn 14 aanzienlijke gletsjers in dit gebied, evenals kansen om zeehonden, witwalvissen en ijsberen te spotten. We kunnen landen in Samarinvaagen en Birgerbukta, waar we geweldige mogelijkheden hebben voor een lange wandeling.
De flora, fauna en grimmige geschiedenis van Bell Sund
Vandaag bevind je je in Bell Sund, een van de grootste fjordsystemen in Svalbard. De oceaanstromingen maken dit gebied iets warmer dan andere gebieden in de archipel, wat te zien is in de relatief weelderige vegetatie. Hier zijn uitstekende mogelijkheden om zowel geschiedenis als wildleven te ervaren. Een mogelijkheid is Ahlstrandhalvøya, bij de monding van Van Keulenfjorden, waar je hopen van beluga-skeletten kunt vinden. Deze overblijfselen van de walvisjacht uit de 19e eeuw zijn een grimmige herinnering aan de gevolgen van ongebreidelde exploitatie. Gelukkig werden beluga’s niet tot uitsterven gejaagd en is de kans groot dat je een groep tegenkomt. Alternatief, terwijl je de zijfjorden van Bellsund verkent, kun je toendra ontdekken waar rendieren graag grazen, evenals rotshellingen waar kleine auks broeden, nabij Vaarsolbukta.
Dag 10 Terug in Longyearbyen en ontscheping


Helaas is er een einde gekomen aan je expeditie cruise rondom Spitsbergen. Je ontscheept in Longyearbyen. Mocht je langer willen blijven dan verzorgen wij graag je overnachtingen en eventuele excursies vanuit Longyearbyen.
De expeditie schepen
Voor afbeeldingen van de schepen zie onderstaande beelden per schip
Tip: Wil je liever mee op een kleinschalig zeilschip rondom Spitsbergen, kijk dan onder 'De Rembrandt'!
De Hondius
Hondius is het eerste geregistreerde Polar Class 6 schip ter wereld dat voldoet aan de nieuwste en strengste normen voor ijsversterkte cruiseschepen en is het meest flexibele, geavanceerde en innovatieve schip voor expedities in de poolgebieden. Het schip beschikt over 80 hutten en is 107,6 meter lang en 17,6 meter breed. Aan boord zijn er maar liefst 57 crew members, 13 gidsen en een dokter. Het is het grootste van de drie expeditieschepen door Senja aangeboden.
Het schip & openbare ruimtes
Hutten

- Hut
2-persoonshut Superior met 2 ramen Hondius

- Hut
2-persoonshut Junior Suite met 1 groot raam Hondius

- Hut
2-persoonshut Grand Suite met grote ramen en privé balkon Hondius

- Hut
3-persoonshut met 2 patrijspoorten Hondius

- Hut
4-persoonshut met 2 patrijspoorten Hondius

- Hut
2-persoonshut met 2 patrijspoorten Hondius

- Hut
2-persoonshut met raam Hondius

- Hut
2-persoonshut De Luxe met 2 ramen Hondius
De Ortelius
De Ortelius was oorspronkelijk de Marina Svetaeva en diende als speciaal schip voor de Russische Academie van Wetenschappen. Later werd het hernoemd en opnieuw geregistreerd, ter ere van de Nederlandse/Vlaamse cartograaf Abraham Ortelius (1527 – 1598), die in 1570 de eerste moderne wereldatlas publiceerde: Theatrum Orbis Terrarum, oftewel Theater van de Wereld. Het schip beschikt over 50 hutten, is 90,95 meter lang en 17,2 meter breed. Aan boord zijn er 44 crew members, 8 gidsen en 1 dokter.
Het schip & openbare ruimtes
Hutten

- Hut
2-persoonshut Superior met 2 à 3 ramen Ortelius

- Hut
2-persoonshut met 2 patrijspoorten Ortelius

- Hut
2-persoonshut met 2 ramen Ortelius

- Hut
3-persoonshut met 2 patrijspoorten Ortelius

- Hut
4-persoonshut met 2 patrijspoorten Ortelius

- Hut
2-persoonshut De Luxe met 3 ramen Ortelius
De Plancius
De Plancius” werd in 1976 gebouwd als oceanografisch onderzoeksvaartuig voor de Koninklijke Nederlandse Marine en droeg de naam “Hr. Ms. Tydeman”. Het schip bleef in dienst van de Nederlandse Marine tot juni 2004, waarna het werd aangekocht door Oceanwide Expeditions. In 2009 werd het volledig omgebouwd tot passagiersschip en voldoet het aan de meest recente SOLAS-regelgeving (Safety Of Life At Sea). Het schip beschikt over 50 hutten, is 89 meter lang en 14,5 meter breed. Aan boord zijn er 40 crew members, 8 gidsen en 1 dokter.
Het schip & openbare ruimtes
Hutten

- Hut
4-persoonshut met 1 patrijspoort Plancius

- Hut
3-persoonshut met 1 patrijspoort Plancius

- Hut
2-persoonshut met 1 patrijspoort Plancius

- Hut
2-persoonshut met raam Plancius

- Hut
2-persoonshut De Luxe met 2 ramen Plancius

- Hut
2-persoonshut Superior met 2 ramen Plancius
Praktische informatie
Seizoenen
Poolklimaat
Spitsbergen ligt boven de Poolcirkel (slechts 800km van de Noordpool) waardoor er een poolklimaat heerst. Spitsbergen is voor twee derde bedekt met gletsjers, ijs en sneeuw. In de wintermaanden is het zeer koud (met sneeuwstormen) maar in de zomermaanden (juni tot en met augustus) is het koel waarbij de temperatuur in juli en augustus rond de 10 graden wordt (overdag) en het met wat zon zelfs aangenaam kan voelen. Het regent niet veel op Spitsbergen, neerslag bestaat voornamelijk uit sneeuw.
Vervoer
Je vliegt doorgaans vanuit Oslo direct naar de luchthaven van Spitsbergen: Svalbard Longyear.
Wij adviseren een dag eerder op Spitsbergen aan te komen en te overnachten alvorens in te schepen.
Uiteraard regelen wij dit graag voor je.
Maaltijden
Alle maaltijden aan boord worden geserveerd in buffetvorm en zijn inbegrepen. Dit geldt tevens voor snacks, koffie, thee en water.
Belangrijke informatie mbt de route
Door weersomstandigheden kan de reis gewijzigd worden. De kans dat de reis volledig rondom Spitsbergen gemaakt kan worden is ca. 30% in juni en de eerste helft van juli, ca. 70% in de tweede helft van juli, ca. 90% in de eerste helft van augustus en ca. 95% in de tweede helft van augustus. Mochten er vanwege het pakijs geen volledige rondreis gemaakt kunnen worden dan zal het programma gevolgd worden van het noordoosten en zuidoosten van Spitsbergen.
Deze routebeschrijving is daarom een indicatie. Het programma kan variëren afhankelijk van de condities van het ijs en het weer. Landingen zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van locaties, vergunningen en milieuoverwegingen volgens AECO regelgeving. Officiële vaarschema’s en landingsplaatsen worden gepland in samenwerking met AECO vóór de start van het seizoen, maar de expeditieleider bepaalt uiteindelijk het definitieve vaarschema. Flexibiliteit is dus van belang voor het maken van een expeditie cruise!
Wat is inbegrepen?
Inbegrepen
- Reis aan boord van het aangegeven schip volgens de aangegeven route
- Alle maaltijden gedurende de reis aan boord van het schip, inclusief snacks, koffie, thee en water.
- Alle excursies en activiteiten aan land gedurende de reis per Zodiac.
- Programma van lezingen door bekende naturalisten en leiding door ervaren expeditie personeel.
- Gratis gebruik van rubberen laarzen en sneeuwschoenen.
- Transfers en bagagevervoer tussen de luchthaven, hotels en schip alleen voor passagiers die op geselecteerde vluchten naar en van Longyearbyen reizen.
- Alle overige servicebelastingen en havenrechten gedurende het programma.
- AECO-kosten en overheidsbelastingen.
- Uitgebreide reisinformatie (in het Engels)
- Reserveringskosten
- Bijdrage Future For Nature
Niet inbegrepen
- Vluchten voor de heen-en terugreis
- Voor- en na arrangementen (incl. hotel overnachting) op land
- Transfers naar/van het schip buiten Spitsbergen
- Paspoort- en visumkosten
- Overheidsbelasting voor aankomst en vertrek
- Maaltijden aan land
- Bagage-, annulerings- en reisverzekering
- Persoonlijke uitgaven voor drankjes en telecommunicatiekosten en andere diensten aan boord zoals was service van kleding
- De gebruikelijke fooi aan het einde van de reis voor stewards en ander personeel aan boord (richtlijnen worden verstrekt)
- Bijdrage Garantiefonds reizen (€5,- p.p. per boeking) en bijdrage Calamiteitenfonds (€2,50 per boeking)
- Reis- en annuleringsverzekering
Rond Spitsbergen: het rijk van de ijsbeer
Prijsindicatie
Prijs per persoon 2025 vanaf
Hondius
Reisdata 2025
30 juni t/m 9 juli
Reisdata 2026
27 juni t/m 6 juli
6 juli t/m 15 juli
15 juli t/m 24 juli
24 juli t/m 2 augustus
Ortelius
Reisdata 2025
3 juli t/m 12 juli
12 juli t/m 21 juli
21 juli t/m 30 juli
Reisdata 2026
3 juli t/m 12 juli
12 juli t/m 21 juli
21 juli t/m 30 juli
30 juli t/m 8 augustus
8 augustus t/m 17 augustus
Plancius
Reisdata 2025
1 juli t/m 10 juli
10 juli t/m 19 juli
26 juli t/m 4 augustus
Reisdata 2026
7 juli t/m 16 juli
16 juli t/m 25 juli
25 juli t/m 3 augustus